Alla inlägg den 23 november 2010

Av roboguy - 23 november 2010 23:52

The american börjar väldigt lovande. Faktum är att det nog är ett av de bästa anslag som jag har sett hittills i år, i alla fall av vad jag kan komma ihåg. Vintrigt, kallt landskap, mitt ute i ingenstans. Det var i och för sig mycket väsen för inte så mycket med anledning av att de var och spelade in de här scenerna i Sverige. I och för sig så är Sverige ett såpass litet land så all publicitet är väl av godo, men att journalister fullständigt gick i taket bara för några få korta scener var väl lite att ta i? ( Men jag medger att det var ganska häftigt när Clooney fick en artikel på svenska angående det som sker i Sverige när han sitter i Italien ). 


Tyvärr fortsätter filmen inte på ett lika bra sätt som den började. I och för sig blir man nästan lika paranoid som Clooney är, vem är det egentligen som jagar honom? Är han jagad överhuvudtaget? Jag hade lite svårt att förstå anledningen till varför han är jagad. Är det enbart för att han är "utbränd"? Är det enbart för att han har börjat att slarva? 

Det var lite övertydligt när han blir "kompis" med en präst. Man visste långt i förhand att de skulle ha någon slags moralisk diskussion med varandra, men när den väl kom så... blev det inte så värst mycket med det. Prästen konstaterar bara att Jack befinner sig i helvetet. Att han inte är lycklig och att han syndar osv osv. "Jag tror inte Gud är intresserad av mig Fader" som Jack pricksäkert konstaterar det. 

Men jag gillade George Clooney i den här rollen som grånad, lite förvirrad yrkesmördare. Clooney håller verkligen kroppen i god kondition och han ger ändå lite tyngd åt en man som börjar tvivla på det han gör. En ensamvarg, en människa som vi har mött i många andra filmer. Det skildras inte direkt på något nytt sätt heller. Men filmen hålls levande av att Jack dels ska göra en leverans, och genom att man sitter och undrar vem som egentligen är efter honom. Filmen blir dock stundtals lite långsam och ja, lite långtråkig tyvärr. Jag hade önskat lite mer action och lite mindre reflektioner eller scener där Jack går omkring på kvällen genom Italien ( ändock är det fantastiska bilder av landet som presenteras och man blir sugen på att springa raka vägen till Apollon och boka en resa och slippa ifrån vinter-svealand) och då och då tittar in på en bordell. 


Spoiler* Lite tråkigt att se ännu en yrkesmördare bli förälskad i en prostituerad, i det här fallet Carla. Vad är det med mördare och horor? I och för sig, man köper sig en stund med en vacker kvinna och ingenting krävs i gengäld. Men varför ska mördaren nästan alltid bli förälskad i dem? Inget nytt med andra ord. Men skådespelerskan Violante Placido, som gestaltar Carla, är verkligen vacker och man gick upp i spinn när hon och Jack var ute på picknick och hon nakenbadade och tog inte på sig kläderna igen under hela utflykten.   Slut spoiler*


Tillslut så blir den italienska lilla staden en riktig lejonkula och det blir allt svårare för Jack att känna sig trygg. Tyvärr tycker jag att slutet är otillfredsställande. 

Men The American var kort och gott hyfsat underhållande medan den pågick, den var faktiskt en aning bättre än vad jag trodde att den skulle vara. 



  

Av roboguy - 23 november 2010 19:22

" Enligt rumänsk folklore är strigoi de döda som inte funnit ro.
De går igen och ser oftast ut precis som när de levde och får
en bottenlös aptit. När Vlad återvänder till sin rumänska hemby
från utlandet börjar han nysta i några mystiska dödsfall."


På förhand lät det som att den här filmen hade kunnat vara småtrevlig och kanske lite smårolig också men man ändrar uppfattning relativt snabbt- redan i inledningen så anar man ugglor i mossen, men jag fortsatte ändå att titta och tänkte att jag skulle ge filmen en ärlig chans. För av beskrivningen så lät det i alla fall lovande i och med att Strigoi har en bottenlös aptit men föga anade jag vad den bottenlösa aptiten handlade om egentligen och tyvärr var det inte vad jag trodde att det skulle vara:P 


Den unga läkaren Vlad, som nyligen kommit hem till den rumänska byn från en utbildning i Italien, går mest omkring och pratar med människor. Ett dödsfall, Fiona, intresserar honom- av vilken anledning framgår aldrig, men man får i alla fall reda på att Fiona förmodligen inte dog på det sätt som byborna beskriver det. Jaha och? tänker man då. Jahaja, snart börjar det handla om papper som har försvunnit, papper som säger vem som har rätt till en viss mark och dylikt. 

Ungefär här hade jag i princip slutat bry mig. Dessutom är själva mysteriet så tråkigt och ointressant att jag inte orkade engagera mig ens. Inte heller blir det mycket till blodsspillan eller splatter som hade kunnat göra filmtittandet lite mer intressant ( i alla fall för min del ). Nej, Vlad går som sagt omkring och nystar i ett mysterium som har med ägande av mark att göra. Strigoi kommer och går lite hur som helst, men de utgör verkligen ingen större skada eller hot. Byborna är lite rädda för dem, men det är allt. 


Spoiler* Filmen har inget riktigt slut heller tycker jag. Man får liksom ingen förklaring till dels vad huvudpersonen Vlad egentligen är, för det står snart klart att han inte är riktigt "normal". Antagligen är Vlad en Strigoi, men helt säker är man inte och man får inget svar på den frågan heller. Och vad var egentligen Vlads farfar som han bor hos? Vad hade kläderna och köksmaskinerna med det hela att göra egentligen? Varför lämnade kvinnan tillbaka stöldgodset igen? Ingenting får något förklaring egentligen, och själva mysteriet är inte särskilt intressant heller.  Vad hade den försvunna hunden med något att göra egentligen?Slut spoiler*


Strigoi var en smålustig film, men inte lustig på något bra sätt. Jag vet inte riktigt varför man ska se den här, men om du tror att det handlar om mycket våld och blod så har du helt fel. Jag skulle inte rekommendera den här till någon faktiskt. Nej,jag tycker du ska undvika Strigoi helt och hållet.





  

Av roboguy - 23 november 2010 14:04

Jag gjorde ytterligare ett av många test på min mobila bredbands hastighet på bredbandskollen och blev denna gång lite häpen över resultatet: jag har nämligen inte lyckats komma över 4 Mbit tidigare, men i dag tickade hastigheten upp till... 5.09 Mbit som jag tar emot filer:D Inte illa alls men då vaknar frågan: Varför märker man inte av det? Eller rättare sagt, jag tycker inte att det går så snabbt att det indikerar att man ligger på 5 Mbit. En del hemsidor går snabbt att ladda upp ( konstigt nog är det hemsidor som jag besöker ofta, som går snabbast att ladda upp) och ett Youtube-klipp på låt oss säga sju, åtta minuter tar ungefär lika lång tid att ladda upp som när jag "bara" uppmäter 3 Mbit.

Så jag vet inte huruvida det egentligen är bra att man får 5 Mbit eller 3 Mbit som resultat, skillnaden verkar ändå inte vara så stor! Men visst blir man ändå en smula gladare när man ser att man kan komma upp till 5 Mbit i alla fall.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards