Alla inlägg den 5 november 2011

Av roboguy - 5 november 2011 01:30

Jag hade inte tänkt se den här filmen överhuvudtaget men jag vet inte riktigt vad som fick mig att ändra på det beslutet mer än att jag inte hade lust med skräck ( konstigt, jag vet) och jag orkade inte heller med något mer svårtuggat eller emetionellt superduperdrama ( som jag aldrig ser på dock) så det fick bli en lättsmält popcornfilm som fyller sin funktion men som inte har så fasligt mycket att säga. Och filmen är helt och hållet inriktad på en ung publik så mycket av skämten går ut på gammal, hederlig men fruktansvärt tråkig slap-stick där skurken vanligtvis är den som snubblar och har sig samt smurfen med namnet "klumsig". Inte mycket att hänga i julgranen direkt...






LÄS INTE MER OM DU INTE SETT FILMEN.







Det mesta i filmen känns som månadsgammal skåpmat och ingenting känns direkt nytt, det här är gjort enligt standard formulär 1A, och det finns inte med speciellt mycket nytänkande eller ens mycket charm. Man räknar helt hallt med att det räcker med att ha med Smurfarna och att det är det som säljer filmen, vilket fungerar förträffligt och den här filmen spelar väl in sin beskärda del av smurf-pengar. 


Men varför måste det vara så tröttsamt? Varför kunde man inte ha kastat in åtminstone ett dussin vuxenskämt, så man kunde ha något att skratta åt som inte ligger på en åtta-årings nivå? Och sedan produktplaceringen som är riktigt "rolig" i sig, där huvudpersonen Patrick får spela Guitar hero med Smurfarna och när han nämner Google så blir Smurfarna riktigt blå i byxan av upphetsning över ordet... Suck. 


Och sedan den gamla vanliga moralkakan förpackad i sex liter sirap- klant-Smurfen kan ju förstås bli precis vem han än vill, han behöver inte vara en tre äppel-hög, snubblande klant utan kan faktiskt bli en hjälte, och den enda tjejen i Smurfbyn får sig en "tjejkompis" med Grace. Åh suck. 


Men regissören och övriga räknar nog pengainflödet just nu och de hade ingen tanke på att det här skulle ens kunna bli en kärleksförklaring till den tecknade förlagan eller till gamla fans, det enda de såg var lättförtjänta dollarsedlar och då blir resultatet som det blir. En uppföljare lär komma som ett smurf-mail på posten inom kort, förmodar jag...









 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards