Alla inlägg den 23 oktober 2010

Av roboguy - 23 oktober 2010 19:42

Det var ganska länge sedan det var såhär mycket på allvar, så det gäller att man spelar sina kort rätt- och att man inte gör bort sig. Tyvärr är jag ju något av en mästare på att göra bort mig, så jag blir inte förvånad om jag gör bort mig. Däremot skulle jag bli mycket förvånad om hela dejten avlöper väl och att ingenting oförutsett inträffar.


Nervös som bara den är jag också. Det är tur att det finns öl och att den lyckas göra mig avslappnad och lugn. Man får bara se upp så man inte råkar dricka för mycket så man kommer till henne full haha! Gulp. 


Nåja lika bra att inte måla djävulen på väggen på förhand. Nu får man se hur det här går, och så får man se vad som händer därefter helt enkelt. 

Red

Av roboguy - 23 oktober 2010 14:47

Red börjar riktigt bra- Bruce Willis liv som "pensionär" skildras och det mest spännande under dagen är att han lyckades rädda sin avokado från att dö. Dessutom ringer han frekvent till pensionsservice, mest för att få tala med den trevliga telefonisten Sarah. Men den stiltje som råder bryts snart då flera skurkar attackerar Willis och han får visa vad han går för. 


Jag tyckte att det lät som väldigt mycket att den här filmen var ungefär två timmar lång men det visade sig att det inte gjorde så mycket, ty Red är underhållande från början till slut och de två timmarna försvinner i en rasande fart. Det är inte mycket tid som spills åt lugn och ro, här är det full fart. Lite tråkigt är det att man har satsat väldigt mycket på humor istället för actionscener! Man får knappt se någon bli skjuten och Red skulle lika gärna kunna vara tillåten från kanske åtta, nio år på bio. DÅLIGT! Lite mer action och lite mer pang-pang hade verkligen inte skadat! 


Det var länge sedan som Bruce Willis var såhär pigg. Visserligen gör han det han gör bäst- stenhård tuffing som med kisande ögon försvarar sig själv och Sarah mot allehanda skurkar, samtidigt som de andra gör sig lustiga över att han är "gammal". Hur då gammal, kan man fråga sig? Han har inte en enda ny rynka, han verkar vara i samma goda form som han var i Die hard 4 och han verkar ha betydligt roligare här än vad han hade i miserabla Cop Out. Willis kanske borde spela "pensionär" lite oftare för sällan har han varit med vital och vid god kondition som han är i Red. 


Morgan Freeman dock ser verkligen ut att vara den åldrade man som han gestaltar här. En skön scen, fast denna har man sett många varianter av, är där han sitter i fåtöljen och har problem med mottagningen på TV:n och han ber en kvinna att hjälpa honom med antennen- och gissa vad han tittar på medan kvinnan sysslar med antennerna?;D Helen Mirren var ganska smårolig som grand old lady men hade inte så mycket att göra här! Lite sött är kärleksstoryn mellan henne och ryssen dock. 


Men bäst av dem alla är utan tvekan John Malkovich. Kunde inte han ha fått vara med ännu mer? Eller ännu hellre, få en egen spin-off? Han spelar hur som helst sin roll som paranoid, LSD-experimenterad galning på ett riktigt bra sätt- som det där med tyggrisen som han har med sig! Och när han spelar "brännboll" med en granat som kastas mot honom! Underbart. Fantastiskt. Malkovich kan fan aldrig göra en dålig psykopat/underlig-roll tolkning. 


Jag undrar lite över hur det kommer att bli med actionfilmerna när det gamla gardet verkligen slutar att spela in sådana här filmer. Willis antagonist här, CIA-agenten Cooper, ska föreställa en likvärdig motståndare men ser inte ett dugg tuff ut. Willis har det liksom i sig på ett helt annat sätt än vad dagens tvålfagra actionstjärnor, med vissa undantag, har. Jag tvivlar inte på att det är Willis som skulle gå segrande ur en strid mellan honom och Cooper i verkligheten. Willis har dessutom den där bad boy-looken som gör att man redan när man ser honom hellre backar undan än går i strid med honom. 


En annan tanke som uppstod- hur enkelt är det inte för de här figurerna att nästla sig in på olika ställen? Både på en bankett och på CIA:s högkvarter tar de sig in lite för enkelt. Lite mer finess i sådana här sammanhang hade inte skadat. 


Kort och gott, Red är en underhållande film! Kort och gott. Den kanske inte ger så mycket mat till de små grå cellerna, och Hercules Poirot hade förmodligen knäckt den lilla gåta som finns i filmen på en kafferast, men för mig fungerar det och det är såhär en, lite för barnslig dock, actionkomedi ska se ut. Och man vill se mer av Malkovich efteråt. 




  

Av roboguy - 23 oktober 2010 00:26

Inledningen var minst sagt lite svajig och jag började misstänka ganska snabbt att det här inte skulle bli så bra. Men som tur är hade jag fel den här gången, ty filmen blir bättre efterhand. 

Man känner för de drabbade föräldrarna. Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle kännas att ens barn blir kidnappad av en galning. Men samtidigt väcker det frågor- vad är egentligen rättvisa? Någon som har kidnappat ett barn och plågat det, räcker det verkligen med att låsa in den skyldige? Är det tillräcklig rättvisa? Är det rätt att ta lagen i sina egna händer? Filmen ställer inte de här frågorna, men jag skapar dem själv och dem kan man sitta och fundera på medan filmen rullar vidare. 


Det mannen utsätts för är sådant som man egentligen har sett många gånger tidigare i liknande filmer. Som exempel kan nämnas att de bränner honom med en cigg, vrider om hans fot med hjälp av ett skruvstäd. Det är inte bara det de gör, men jag ger bara några exemplen. 


Sedan kommer faktiskt en liten twist mot slutet, som gör att... ja, det känns lite fel. Ni som ser filmen kommer att förstå. 


The tortured är en hyggligt underhållande film, som inte ställer några djupare frågor. Men ibland behövs inte det. Och jag tycker inte att det märks att filmen är gjord av några av dem som producerade Saw. Den här filmen är faktiskt hyfsat "snäll";)





  

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards