Alla inlägg den 25 oktober 2010

Av roboguy - 25 oktober 2010 18:07

Enligt Medierådets undersökning: " Andelen unga som läser böcker och tidningar har halverats under de senaste fyra åren." Varför, åh varför, får man inte använda detta när man skrev det där jävla PM:et som jag höll på med för ett år sedan?! Det är ju nu uppenbart att ämnet som jag valde att belysa, Hur ska man göra för att ungdomar ska läsa och fortsätta läsa böcker?, ligger rätt i tiden och nu ger Medierådet mig rätt i detta. Varför skulle läraren trilskas med att man var tvungen att ha "vetenskapliga undersökningar" som underlag, eller åtminstone böcker så man kunde ha med det som källhänvisningar. Det borde räcka med att man åtminstone "vet" att allt mindre av ungdomarnas tid ägnas åt att läsa böcker medan de hellre ägnar sig åt att sitta vid datorn. Varför kunde inte jag få gehör för detta? Det är bland annat därför som mitt PM blev lidande och ofullbordat, och därmed började resan genom helvetet och ut ur det och sedan tillbaka dit igen och nu står jag och stampar vid avgrundens rand återigen. 


Men det var inte om detta som jag syftade angående rubriken, utan det gäller detta, också från Medierådets undersökning: " De umgås också mer sällan med kompisar i verkliga livet och träffas oftare på sociala sajter." Umgås inte ungarna IRL, för att använda en förkortning så jag verkar vara lite mer haj på detta, i verkliga livet? Vad blir resultatet? Ett gäng osociala ungdomar som inte vet hur man ska bete sig när man träffar verkliga, levande människor? Jag tycker att det är lite illavarslande i alla fall. Jag kanske är ensam om att tycka detta dock! 


Tydligt är också att TV:n inte är så ohotad som en del vill göra gällande. Internet har tagit över på den fronten och många tittar på webb-tv istället, vilket jag tycker är mycket positivt. Kanske TV:n är en åldrande dinosaurie som inte kommer att vara lika självklar i vardagsrummet framöver? Eller så kanske det blir en riktig framgång med Internet i TV:n. 




http://svt.se/2.22620/1.2208002/internet_slar_ut_tv-tittande_bland_unga

Av roboguy - 25 oktober 2010 15:17

På senare år har jag blivit alltmer förtjust i Woody Allen. Han påminner lite om mig själv med sina tankar, men jag har varit väldigt dålig på att se hans filmer så jag måste nog ta tag i det.


Men något som irriterar mig är att det ibland verkar som att journalister är lite lata och inte orkar komma på nya saker att fråga stjärnorna. Varför, tex, frågar nästan varenda journalist Allen om vad hans syn på livet är eller vad som gör livet värt att leva och om han har blivit mer negativt inställd med åren eller inte? Kan de inte ställa några andra frågor? De flesta som vet något om Allen vet att han är pessimist och neurotisk. Det är inget nytt. Det enda som är nytt är hans filmer, som visserligen handlar om ungefär samma saker varje gång- mer eller mindre. Men varför inte fråga honom om vilken hans favoritfärg är? Eller, ännu viktigare, hur är det att ha jobbat med de stora stjärnorna ända sedan sextiotalet? Vad tycker han skiljer att jobba med dagens skådisar jämfört med dem som han först arbetade tillsammans med? Vad tycker han om dagens CGI-onani i filmer?

Det är den typen av frågor som jag skulle vilja ha ett svar från Allen istället för att ältra samma frågor om och om igen hela tiden. 


Men i intervjun i DN så har han en hel del sköna repliker som jag måste delge här. 


"

Vad är meningen med livet för dig?

– Det är att arbeta och inte tänka för mycket på framtiden. Börjar man tänka inser man hur plågsamt allting egentligen är. Det finns inte mycket man kan göra åt saken, små­saker kanske, men oftast är vi maktlösa inför ödet. Mitt personliga trick är att arbeta konstant.


– Livet är på många sätt hemskt och förskräckligt. Vi föds, lever ett kort tag och sedan dör vi. Allting tar slut så småningom. En vacker dag har till och med solen brunnit ut, jorden försvinner och stjärnorna försvinner. Inte ens Shake speares verk blir kvar, säger Woody Allen lite moloket.



http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/helena-lindblad-moter-woody-allen-1.1194914



Av roboguy - 25 oktober 2010 13:48

Något måste ha hänt, men jag vet inte riktigt vad det är. Sedan Bredbandskollen gjorde om sin sida så har jag i mätning efter mätning fått betydligt sämre resultat på hastighetstesten än vad jag fick tidigare... Förr låg jag relativt konstant på ungefär 4 Mbit medan jag numera som bäst når upp till 3 Mbit. 


Jag läste också om en undersökning där det är många som klagar på sina mobila bredband. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas- jag är nöjd med mitt mobila bredband från Tele2. Någon kommenterade artikeln och skrev att han/hon hade mobilt bredband från Tele2 och det var hela tiden småfel och kopplades ned kontinuerligt. Det där känner i alla fall inte jag igen, för mig fungerar Internet stabilt och jag har oftast väldigt bra hastighet och täckning. Det känns bra när man inte har något att beklaga sig över;) Men det är desto sämre om det verkligen stämmer att de som ringer för att få hjälp upplever att de inte får någon hjälp alls. Det gäller bara att besvara så många samtal som möjligt för servicepersonalen, för de får väl inget betalt för att se till att problemen verkligen löses för kunden? Där har de verkligen något att jobba med och se över. 

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards