Alla inlägg den 26 oktober 2010

Av roboguy - 26 oktober 2010 23:49

Tai Hong börjar ganska effektivt med en scen som förmodligen de flesta skräckfilmstittare har sett i något sammanhang- den enda stora skillnaden den här gången är att man får se en kille som tar sig ett skönt bad. Oftast brukar det faktiskt vara kvinnor som ska bada/duscha i skräckfilmssammanhang, av någon underlig anledning;) Hur som helst. Killen är inte ensam där i badkaret. Det finns "något" som han känner av, något övernaturligt. 


Sedan blir filmen osammanhängande och jag erkänner utan omsvep att jag inte förstår något alls av den här filmen. Jag trodde att alltsammans skulle visa sig ha beröringspunkter med varandra i slutet, men sådan tur har man inte. Det enda som karaktärerna har gemensamt är att några av dem befinner sig på ett disco för att fira nyår, men en brand utbryter och flera av dem dör. Sedan vet jag inte riktigt vad som händer. Jag brydde mig inte heller speciellt mycket då filmen fullkomligt flödar över av mer eller mindre effektiva skräckscener, men som misslyckas kapitalt med något som ens liknar en sammanhängande story. Istället för man fyra olika episoder, med nya karaktärer och situationer.

En av dessa scener som jag kan tänka mig skulle skrämma skiten ur mindre vana skräckfilmstittare är scenerna som utspelar sig i fänglsecellen. Vem killen är som hamnar bakom fängelsegallret är har jag ingen aning om, inte heller vad han har där att göra egentligen. Men sedan när ett kvinnolik börjar terrorisera honom så är det väldigt bra gjort- men den här scenen, liksom många av de andra scenerna i den här filmen, känns bortkastade när de inte har något som helst sammanhang med varandra. 


Den sista episoden glider över till mer eller mindre komik. Två tonåringar plockar upp en prostituerad och far iväg till ett hotellrum som naturligtvis visar sig vara hemsökt. Killarnas överspel är extremt, och jag satt mest och skrattade åt det som hände mer än vad jag rös. Att den prostituerade kvinnan också överspelar in absurdum gör inte saken bättre- jag förstår inte alls hennes reaktion när hon springer runt, runt motorcykeln samtidigt som det ligger en kropp med en kniv i ryggen bredvid. Kan man göra något annat än att skratta åt en sådan scen? 


En del saker i Tai Hong känner man igen från tidigare japanska/thailändska skräckfilmer såsom The ring och The grudge. Det används väldigt mycket smink på liken och det ser en smula komiskt ut ibland. Ett av dem har dessutom de där karaktäristiska "ryckningarna" i kroppen som jag tror etablerades i The ring. Även vatten används flitigt i två av scenerna, vilket förde mina tankar till bland annat Dark water. Men Tai Hong är mindre påskostad än vad de andra filmerna är, och den har inte någonting alls att komma med. Det är synd att hyfsat bra scener kastas bort i en historia som inte har något som helst sammanhang och som inte heller verkar ha något att säga till åskådaren. Man kan egentligen lika gärna sitta och spola fram och tillbaka mellan episoderna- den föregående storyn har ingenting med den nästkommande lilla storyn att göra. Det här är en film som man kommer att glömma bort ganska omgående. 


Tai Hong skall bara ses av dem som är extremt förtjusta i asiatisk skräck. Alla andra kan med gott samvete strunta i den här, ni går verkligen inte miste om något mästerverk. 


  


Av roboguy - 26 oktober 2010 18:59

När jag läste rubriken, Superman får en ny makeover, så kände jag hur hjärtat tog ett ofrivilligt skutt av bävan. Jag mindes vad de har gjort med Fantomen nyligen, och även om Superman inte ligger mig varmast om serietidningshjärtat så är det i alla fall en barndomsklassiker som de inte får göra hur som helst med ( eller, rättare sagt, de får göra vad fan de vill med Superman egentligen, vad har jag att säga till om haha ). Men, wow måste jag ändå konstatera... De överdrivna musklerna är som bortblåsta, Superman ser betydligt mer mänsklig ut och- detta är det bästa med förändringen- han ser inte sådär äckligt helylle ut längre. Ibland är det av godo med förändringar, kan man kort och gott konstatera. 






http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article8019161.ab

Av roboguy - 26 oktober 2010 18:49

Ursch vad trött jag är! Efter att ha varit spänd i princip hela gårdagen så gick det ju inte sådär överdrivet bra att sova inatt, så man vaknade halvsex och var trött och önskade att man bara hade kunnat dra täcket över huvudet och somna om igen. Men man får inte alltid som man vill men imorgon ska jag däremot ha sovmorgon;)


Nu gäller det bara att hitta en bra film att se ikväll så man inte somnar direkt. Men som uppvärmning blir det nya avsnitt av Simpsons på sexan! Gö´bra!




  

Yes

Av roboguy - 26 oktober 2010 12:42

JAAAAAA!


Allt gick alldeles förträffligt bra i dag. Nu i efterhand undrar jag varför jag var så nervös i går? Så onödigt att alltid måla fan på väggen innan man vet hur det egentligen ligger till.


Och som från en blixt från en klarblå himmel så kom jag på två saker att fråga om desstuom- den ena handlade om utbildningar! Den andra handlade om dolda jobb. Snilleblixtar som sagt;)


Nu är allt lugnt och fridfullt igen-fan vad gött!

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards