Direktlänk till inlägg 27 november 2010

Inception

Av roboguy - 27 november 2010 00:06

Inception började en smula konstigt och oförklarligt, men det rätade upp sig och jag trodde att jag hade en ganska bra uppfattning av filmen, men ibland tror man att man förstår utan att man egentligen gör det- men Inception är inte den typ av film som man bara ser på en enda gång och tror att man förstår alltsammans ( vissa klarar kanske av det, men inte jag ). Jag kommer att se om filmen ganska snart för att försöka lösa några pusselbitar som finns kvar efter att man har sett den för första gången. 


Men det som lämnar ett bestående intryck efter att man har sett filmen för första gången är de fantastiska bilderna- tex ett "upp och nedvänt" Paris, ett slagsmål i en hotellkorridor som tippar över hit och dit beroende på det som händer i den första drömnivån. Det sparas inte på jävligt fina bilder här och en hel del scener är rena rama porr för ögonen. På köpet får man dessutom en handling som är väldigt smart och välutvecklad ( kanske ändå lite för smart för sitt eget bästa?). Men Inception trollbinder från första bildrutan till den sista. 


Christopher Nolan är nog den enda regissören i Hollywood i dag som skulle ha haft en chans att göra något sådant här och med Inception så lyckas han verkligen. Nolan har visserligen med sina tidigare filmer visat att han kan göra annorlunda saker, men samtidigt inte tappa bort sin publik och bara vända sig till ett par stycken. Leonardo DiCaprio går från klarhet till klarhet. Jag tyckte inte om honom i början ( men vem kan klandra mig? Ni som känner mig vet att jag inte är så förtjust i dramafilmer, och DiCaprio började ju som bekant med Titanic och Mannen i järnmasken och liknande skitfilmer ) men nu har han vuxit till sig ordentligt- han kan rent av vara en av de allra bästa skådespelare som finns för tillfället. Om tio, tjugo år jämförs han garanterat med giganter som Robert DeNiro och Al Pacino, om DiCaprio inte rentav redan jämförs med dessa herrar. Hur som helst, i Inception presterar DiCaprio hundra procent! 


Inception får inte full pott av mig, mest för att jag inte tycker om sådana här "smarta" filmer. Det finns undantag, Inception är ett och Momento en annan, men jag föredrar de enklare och banala b-filmerna framför sådant här. Men Inception var underhållande och tänkvärd och annorlunda och för det ska Nolan ha väldigt mycket credd för. 


P.s Ni som har sett filmen, jag vill gärna höra vad ni har för tankar angående slutet;P




  

 
 
Ingen bild

Woaska

27 november 2010 01:15

Går inte att INTE gilla Inception. Ett tag sen sedan jag såg filmen, och det är som du säger, en del pusselbitar kvar att lösa, men pusslet är i stort sätt klart. Man ser vad det föreställer, det är bara några enstaka bitar som inte fallit på plats än. Så är det för mig tror jag. Jag kanske borde se om den. :))))

Du har trots allt rätt, det är något charmigt med "småfilmer" som ingen direkt ser på. :)))))

roboguy

27 november 2010 18:05

Haha det går väl att inte tycka om Inception?! Precis som det går att inte tycka om vad som helst;) Har hört både ros och ris om filmen och det verkar som att det finns lika många som inte tycker om den som det finns de som älskar den. Jag håller med dig, man ser helheten och förstår ungefär hur pusslet borde se ut, men det är några bitar som behövs för att det ska bli fullständigt. Måste bara se på filmen igen snart så jag inte börjar glömma bort de ledtrådar som man redan har;)

 
Ingen bild

Woaska

29 november 2010 00:09

Jag var lite ironisk, klart det går. Men som du säger, Inception är en ganska så smart film, men ändå lyckas den få massor av människor att gilla den, det är inte så vanligt.

Jaså? Inte alls vad jag har hört, men å andra sidan har jag inte läst så himla mycket om den heller.

roboguy

29 november 2010 14:50

Inception är nästan lite för smart för sitt eget bästa men jag hoppas att det i en kommande dvd-utgåva kommer att tillföras extra scener och kanske annorlunda början/slut. Men vi får se vad Nolan har att erbjuda, jag misstänker att han inte är riktigt färdig med Inception ännu;)

Haha ja jag läser alldeles för mycket om en del filmer efter att jag har sett dem. En del kallar denna för "pretentiöst skit" bland annat så filmen är långt ifrån uppskattad av alla som ser den. Men jag misstänker att en stor del av dem som kritiserar filmen inte är mycket äldre än fjorton och alltså inte är så vana vid att behöva "tänka själva" och framför allt förväntar sig av en film att den ska vara "cgi-onani och lättsmält";P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av roboguy - 27 augusti 2015 11:56


  Ifjol var man en frekvent besökare i Badhusparken men i år har det inte blivit av att vara däe alls av någon anledning.  Jag vet inte varför. Det kan förstås ha varit på grund av vädret men det är inte hela sanningen. Helt enkelt har man inte ta...

Av roboguy - 25 mars 2014 21:57


Jobbet gick bra även om jag börjar bli lite trött på att enbart vara på ställen som jag redan varit på, bland annat ifjol. Jag skulle vilja prova på och städa på något av de nya ställena som de har införskaffat sedan jag var där sist.    Nåja, de...

Av roboguy - 18 mars 2014 22:07

Har precis avslutat en reprisering av arbetsmomenten och det visade sig ha tillförts några nya element sedan man var här och jobbade förra sommaren, men det är väl inget som ska gå ganska snabbt att lära sig får man hoppas. Inlärningen är precis avsl...

Av roboguy - 17 februari 2014 22:05


Ja, den frågan är berättigad: Vad fan ska man gå omkring och vara glad för på en sketen måndag? Det finns inga anledningar till att man ska gå omkring och vara glad och se ut som att man precis har lurat av Joakim von Ankas hela förmågenhet och sitte...

Av roboguy - 13 januari 2014 22:03


Jag vet inte riktigt vad jag gör för fel men det börjar påminna starkt om när man gick på universitetet- inget självförtroende, man sitter knäpptyst vid fikabordet och skrattar och smilar på kommando snarare än att man tycker att något är särskilt ro...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards