Alla inlägg under november 2010

Av roboguy - 28 november 2010 23:24

I brist på annat så tittade jag på Beck- Den svaga länken på TV4. Förutom att man alltid blir lika irriterad över alla reklampauser och ett långt nyhetsblock som förstör all form av spänning, så tycker jag faktiskt att den här filmen var ganska bra. Visserligen så är det en veteran i Beckgänget som har regisserat den här filmen, Harald Hamrell, och han om någon vet hur man vrider åt tumskruvarna så att det i alla fall blir ganska intressant och sevärt, om än inte så värst spännande. 


Den svaga länken hade en "grym" inledning i den meningen att man verkligen kunde känna Denises ( Nadine Krischon ) rädsla av att vara förföljd. Två tankar flög genom huvudet under tiden. 1. Hur kände skådisen Nadine över att se sig själv bli sörjd? Att hon var "död" så att säga. 2. Hur kommer det sig att tjejer och kvinnor ska behöva vara rädda för att ta sig hemåt på kvällar och nätter? Det är förjävligt. 


Genom hela filmen tycker jag att man märkte av att Hamrell ville trycka på hur sjukt det här är, och kvinnorna i Becks team reagerade starkast och talade om att man borde införa tvångstrilisering igen ( men skulle det egentligen avskräcka gärningsmän?). När de skyldiga blev fångade så visade det sig att de hade som någon slags "sport" att våldta tjejer. Fy fan. Jag tror inte att jag på länge har blivit så förbannad på några fiktiva skurkar, faktiskt. 


En av de bättre Beckfilmerna som jag har sett faktiskt. Den svaga länken var riktigt underhållande. 



  

Av roboguy - 28 november 2010 17:57

Första advent i dag och nu börjar lite julstämning smyga sig på en, för det går inte att undvika att se tomtar och julklappsreor precis överallt nu. Kanske är det lite för tidigt, men det är verkligen mysigt och stämningsfullt att se adventljusstakar och julstjärnor i vartenda fönster nu. 



  

Av roboguy - 28 november 2010 01:11

Jag kan börja med att säga direkt att jag inte riktigt förstod mig på filmen Scott Pilgrim vs the world. Vad var egentligen meningen med filmen? Jag antar att jag är lite förvirrad mest på grund av att jag inte spelar speciellt många spel- jag antar att en del av skämten och anspelningarna gick över huvudet på mig helt och hållet. Men jag störde mig väldigt mycket på att ingen verkade bry sig om att några människor attackerar Scott- omgivningen suckar och flämtar och tittar på medan Scott slåss mot de onda "f.d pojkvännerna", men ingen verkar bry sig speciellt mycket om det?! Plötsligt har Scott bara superkrafter och klarar av hur mycket stryk som helst och han kan slåss mot hur många som helst? 


Även om jag inte riktigt följde med i filmens logik så kunde jag förstås uppskatta andra saker under filmens gång- som att den hade riktigt bra musik ibland. Och varje bildruta innehöll något som man kunde spåra till seriernas värld, som en lång "dialogruta" där det stor te.x RIIIIINNNNGGG om telefonen ringde, eller när man visar ett lyckohjul innanför Scotts huvud där det snurrande hjulet stannar på "Understanding". Jag gillade också att Scotts kompis, Wallace, var homosexuell även fast det inte visades upp så tydligt, mer än att Wallace rätt ofta hade en kille med sig i sängen ( alla tre sover i samma säng dessutom ). Mary Elisabeth Winstead var också jäkligt snygg och har nästan hela filmen igenom håret färgat i snyggt "porr-rosa" ( tyvärr blir hårfärgen blått senare under filmen, men det är smällar som man får ta ). 


I grund och botten tycker jag att filmen hade ett rätt bra budskap i alla fall- dumpa inte någon på ett "dåligt sätt" för tillslut slår det tillbaka på dig själv. Eller vårda och ta hand om ditt förhållande och se till så att ni, om förhållandet tar slut, skiljs som goda eller i vart fall ganska bra vänner. 


Jag älskar Hot fuzz av regissören Edgar Wright, men jag uppskattar bättre då han driver med filmgenrer som jag har någon kännedom om;P Ett plus för Michael Cera också, som fortsätter att skildra ubernördiga killar på ett väldigt lyckat sätt. Fast han var lite väl nördig i den här filmen.


Scott Pilgrim vs the world passar dem som älskar allt som har med spel att göra. Men vi andra kan gott och väl hoppa över den här filmen, för den bygger inte direkt på mycket "haha"-humor eller dråpliga situationer. Men filmen får godkänt av mig, men mest för att den är så fylld med mycket fantasi och lustiga smådetaljer. 



  

Av roboguy - 28 november 2010 00:42

Vet ni vad filmfolket i Hollywood brukar skämma regissörer med vid halloween? Jo, de brukar säga till regissörerna: "Du ska få regissera Steven Seagals nya film". 

Sorry, ett dåligt skämt som jag kom på medan jag såg Born to raise hell ( vad titeln ens anspelar på har jag ingen aning om, men titeln är nog det enda som är bra med den här filmen. Allvarligt. )


Filmen börjar med att Seagal gravallvarligt säger: " Ondska finns i varje människa... Men vissa håller det inombords... Jag tycker det var enklare att acceptera". Eh. Va?! Okej han har ju rätt i att det förmodligen finns ondska i alla människor, men att vissa klarar av att hålla det inom sig själva. Men det här satte tonen för filmen, förvänta dig inget med substans ( och om du förväntade dig något sådant, varför i hela fridens namn ser du då en film som Seagal har producerat?). 


Sedan radas alla de välbekanta scenerna upp, en efter en: en av de onda männen har en familj, så han ska verka vara lite mindre ond. Seagal får visa upp sina kunskaper, Seagal får slåss mot tre skurkar när han sitter och äter middag med sin kvinna ( hon är väldigt mycket yngre än vad han är ska påpekas ), skurkarna driver en strippklubb vilket ger upphov till många, och långa, scener på strippor som kråmar sig inför kameran osv osv osv. Seagal gör verkligen inte mycket här och han är precis lika stel som han har varit de senaste tio åren. Enough is enough, hur länge ska han få hålla på såhär, med sina direkt-till-dvd-filmer? Har han någon publik längre? Det måste han ju trots allt ha, för annars skulle han inte få fortsätta göra filmer. Det enda som är nytt i varje film med Seagal nuförtiden, är att han alltid befinner sig i ett nytt land, och har ett nytt arbete. Sedan är det precis samma sak om och om igen, med ingen förnyelse what so ever. 


Det enda som var bra, förutom titeln, var en av de blonda kvinnliga skurkarna. Ingen dum blondin här, inte. Synd bara att man inte fick veta hennes namn så man kunde googla på henne. 


Tyvärr har jag redan börjat glömma bort hela filmen. Kort och gott: Seagal, lägg ned nu. Det är ju bara tragiskt numera. Dra dig tillbaka. Eller gör en dokumentär om hur fan du gör för att få pengar till dina filmer, hur du gör för att motivera folk att jobba med dig längre trots att de vet att det förmodligen innebär att de inte får något mer skådespelarroll, utom kanske i b-facket. Hur går manusarbetet tillväga? Ändrar ni bara namn och land och skurkar och återanvänder ungefär samma manus i varje film? Bra för miljön, visserligen, men inte direkt bra för filmen. Kort och gott, gör en dokumentär om de här sakerna för det är nog det enda intressanta Seagal skulle kunna göra vid det här laget. 



  

Av roboguy - 27 november 2010 19:44

Jag såg nyss att filmen Min fru är en utomjording visas på TV1000 Classic. Den kanalen visar verkligen guldkorn ibland, och Min fru... är väl kanske inte direkt ett guldkorn,men den har sina stunder och jag måste se filmen igen, det var alldeles för länge sedan man såg den sist. Men trots det lever vissa minnen kvar från filmen- vem kan glömma, efter att ha sett filmen, hur Kim Basinger är på toaletten medan hennes make väntar på att få ha sex med henne och Kim har ingen aning om hur man gör det;P Så hennes medhjälperska, som finns i handväskan och som mest av allt liknar en orm som begåvats med bara ett stort öga, plockar fram "instruktionsfilmer" som ska vägleda Kim Basinger haha! Vilka de instruktionsfilmerna är, ja det får ni se om ni ser Min fru är en utomjording;=




  

Av roboguy - 27 november 2010 17:52

Jag vet inte varför jag alltid börjar se sådana här familjefilmer ( eller snarare barnfilmer ) vid den här tiden på året, men jag antar att det kan ha att göra med att det snart är jul och man får plocka fram det lilla barnet som finns kvar inom en fortfarande;P 


Men Underdog var lite för mycket för att egentligen passa min smak- en hund har blivit genmodifierad och fått superkrafter ( superkrafter som liknar Supermans ). Jag antar att jag fortsatte att se filmen dels för att huvudrollen innehades av en hund, och för att både James Belushi är med ( han är bland annat med i According to Jim och är en ganska nice skådis ) och Patrick Warburton ( som ger sin fantastiska röst till den tecknade karaktären Joe i Family guy, herregud man måste ju bara älska den killens röst ). 


Men i det stora hela var Underdog lite för barnslig för alla dem som är äldre än åtta år och de vanliga ingredienserna fanns med: ett litet familjedrama som fick utgöra grundbulten för äventyren- far och son kommer inte riktigt överens med varandra efter det att mamman har dött, pappan slutar som polis för att ta ett betydligt enklare jobb som säkerhetsvakt så att sonen inte ska bli föräldralös, ja behöver man säga så mycket mer? Jag tror att de allra flesta kan räkna ut hur det kommer att gå;P


Hunden var i alla fall ganska rolig då den både kan prata och springa snabbt och dessutom-flyga! Peter Dinklage var underbart överspelande som det genomonda geniet, och jag vill se fler filmer där denna underbara skådis är med.



  

Av roboguy - 27 november 2010 00:06

Inception började en smula konstigt och oförklarligt, men det rätade upp sig och jag trodde att jag hade en ganska bra uppfattning av filmen, men ibland tror man att man förstår utan att man egentligen gör det- men Inception är inte den typ av film som man bara ser på en enda gång och tror att man förstår alltsammans ( vissa klarar kanske av det, men inte jag ). Jag kommer att se om filmen ganska snart för att försöka lösa några pusselbitar som finns kvar efter att man har sett den för första gången. 


Men det som lämnar ett bestående intryck efter att man har sett filmen för första gången är de fantastiska bilderna- tex ett "upp och nedvänt" Paris, ett slagsmål i en hotellkorridor som tippar över hit och dit beroende på det som händer i den första drömnivån. Det sparas inte på jävligt fina bilder här och en hel del scener är rena rama porr för ögonen. På köpet får man dessutom en handling som är väldigt smart och välutvecklad ( kanske ändå lite för smart för sitt eget bästa?). Men Inception trollbinder från första bildrutan till den sista. 


Christopher Nolan är nog den enda regissören i Hollywood i dag som skulle ha haft en chans att göra något sådant här och med Inception så lyckas han verkligen. Nolan har visserligen med sina tidigare filmer visat att han kan göra annorlunda saker, men samtidigt inte tappa bort sin publik och bara vända sig till ett par stycken. Leonardo DiCaprio går från klarhet till klarhet. Jag tyckte inte om honom i början ( men vem kan klandra mig? Ni som känner mig vet att jag inte är så förtjust i dramafilmer, och DiCaprio började ju som bekant med Titanic och Mannen i järnmasken och liknande skitfilmer ) men nu har han vuxit till sig ordentligt- han kan rent av vara en av de allra bästa skådespelare som finns för tillfället. Om tio, tjugo år jämförs han garanterat med giganter som Robert DeNiro och Al Pacino, om DiCaprio inte rentav redan jämförs med dessa herrar. Hur som helst, i Inception presterar DiCaprio hundra procent! 


Inception får inte full pott av mig, mest för att jag inte tycker om sådana här "smarta" filmer. Det finns undantag, Inception är ett och Momento en annan, men jag föredrar de enklare och banala b-filmerna framför sådant här. Men Inception var underhållande och tänkvärd och annorlunda och för det ska Nolan ha väldigt mycket credd för. 


P.s Ni som har sett filmen, jag vill gärna höra vad ni har för tankar angående slutet;P




  

Av roboguy - 25 november 2010 23:52

The social network rankas högt på imdb.com. 8.3 av 10 är inte dåligt alls. Däremot är den här filmen ingenting som jag rankar lika högt på min personliga lista. Visst, den handlar om ett väldigt aktuellt ämne, Facebook, som har flera miljoner användare och som är väldigt populärt. Filmen besvarar inte de frågor som jag hade velat ha besvarade- istället handlar det först om hur Facebook uppstår, sedan om vilka som egentligen stod bakom sidan och sist men inte minst- rättegångarna. 


Jag hade hellre sett att filmen hade fokuserat på Mark Zuckerberg istället. Det är något med honom som fascinerar mig ( men på det sättet som Mark framställs i filmen låter jag vara osagt huruvida sant eller falskt det är ), men om Mark är ungefär som han gestaltas i filmen så är han verkligen underbar. Jesse Eisenberg gör förmodligen sitt livs roll här och han gör det på ett naturligt och väldigt trovärdigt sätt. 

" Det regnar" säger Mark plötsligt och advokaten stannar upp, frågar "Ursäkta?".

" Det regnar". 

"Mr Zuckenberg, har jag din fulla uppmärksamhet?"

"Nej". 

Mannen lider av mundiarré utan dess like och han är uppkäftig och jävligt intelligent. Jag gillade honom redan i inledningen då han börjar hacka olika system för att få tag i bilder. Han knuter ihop fingrarna, knakar dem och konstaterar bara "låt oss börja". När en lärare stället en formel som fråga till klassen så ska Mark precis gå, och läraren säger något i stil med att Mark inte är den första som ger upp, att mer intelligenta människor inte har begripit sig på formeln. Mark vänder sig om och rabblar upp svaret, utan att det syns att han ens behöver fundera. Wow! Sådär intelligent vill jag också vara;P


Men sedan handlar det mest om rättegångar hit och dit, och jag förlorar ganska snabbt intresset. Dels för att jag inte orkar följa med i den snabba dialogen, och dels för att fortsättningen inte tilltalar mig så mycket. David Finscher har gjort en bra och ganska sevärd film om ett fenomen som finns här och nu, som lockar till sig väldigt många användare. Men jag antar att filmen kommer att ha både och-de som älskar den och de som tycker att den är underhållande för stunden men att man efter att man har sett den glömmer bort den relativt snabbt. 


Jag gillade dock slutet. Zuckerberg är en ensam människa ( tror jag ) och slutet var sött på något sätt. 



  

Skapa flashcards